Dit is Aurelia Onderwijs

Aurelia Onderwijs is een stichting voortgekomen uit de bestuurlijke fusie van drie openbare scholen voor voortgezet onderwijs: De Nieuwe Veste, het Esdal College en RSG Ter Apel. De scholengemeenschappen zijn op 1 januari 2024 bestuurlijk gefuseerd en beschikken nu over een College van Bestuur en één Servicebureau.  Binnen de negen scholen die onder scholengroep Aurelia vallen, worden alle vormen van voortgezet onderwijs aangeboden: praktijkonderwijs, vmbo, mavo, havo, vwo (atheneum en gymnasium).

OM TE GROEIEN EN TE ONTWIKKELEN BIEDEN WIJ LEERLINGEN EEN

GOUDEN KANS

ORGANISATIE

 

Governancecode Funderend Onderwijs
De stichting is aangesloten bij de VO-raad, de vereniging van scholen in het voortgezet onderwijs. Het College van Bestuur en Raad van Toezicht onderschrijven en volgen de Governancecode Funderend Onderwijs als lidmaatschapseis van de VO-raad. De Governancecode Funderend Onderwijs is gebaseerd op vijf principes:

  1. Verantwoordelijkheid
  2. Verbinding
  3. Lerend vermogen
  4. Integriteit
  5. Openheid

Deze principes vormen de basis voor de wijze waarop het College van Bestuur belangen afweegt en koers bepaalt.

 

College van Bestuur

Het College van Bestuur is eindverantwoordelijk voor Aurelia Onderwijs en de daaronder vallende scholen en bepaalt het beleid in samenwerking met het directieoverleg, de gemeenschappelijke medezeggenschapsraad en de Raad van Toezicht. Het College van Bestuur legt verantwoording af aan de Raad van Toezicht en (externe) belanghebbenden.

Het College van Bestuur bestaat uit twee leden:

  • de heer W. Veenvliet
  • de heer M. Kooistra

E-mail: bestuurssecretariaat@aurelia-onderwijs.nl


Nevenfuncties

Een overzicht van hoofd- en nevenfuncties van de leden van het College van Bestuur en de leden van de Raad van Toezicht is hier te raadplegen.

Raad van Toezicht

De Raad van Toezicht houdt toezicht op de wijze waarop het College van Bestuur de stichting bestuurt. De Raad van Toezicht richt zich naar het belang van Aurelia Onderwijs, de daaronder vallende scholen en de samenleving.


Samenstelling Raad van Toezicht

De Raad van Toezicht van Aurelia Onderwijs bestaat uit 5 leden:

  • de heer R. van Linschoten (voorzitter)
  • mevrouw G. Geitz (vice-voorzitter)
  • mevrouw D. Katerberg
  • de heer M. Beukers
  • de heer G. Hidding


Taken en bevoegdheden

De taken en bevoegdheden van de Raad van Toezicht zijn terug te vinden in de statuten van de stichting en nader uitgewerkt in het reglement van de Raad van Toezicht.

 

Vergaderingen
De Raad van Toezicht vergadert ten minste vijf keer per jaar aan de hand van een jaarplanning. De vergaderingen van de Raad van Toezicht zijn openbaar en vinden plaats in de scholen van de stichting.

Informatie over vergaderdata van de Raad van Toezicht zijn op te vragen bij de bestuurssecretaris, mevrouw W. te Velthuis: w.tevelthuis@aurelia-onderwijs.nl


Aftreden
De Governancecode Funderend Onderwijs gaat uit van maximaal twee benoemingsperioden van vier jaar. Het rooster van aan-aftreden van de Raad van Toezicht vindt u hier.


Nevenfuncties

Een overzicht van hoofd- en nevenfuncties van de leden van het College van Bestuur en de leden van de Raad van Toezicht is hier te raadplegen.

Commissies

De Raad kent drie commissies. De commissies bespreken een specifiek domein van het toezicht en brengen advies uit aan de voltallige Raad van Toezicht.


De auditcommissie

Deze commissie spreekt met het College van Bestuur over de begroting, de financiële rapportages en de jaarrekening en spreekt met de externe accountant over de jaarrekening.


De commissie onderwijs & kwaliteit

Deze commissie spreekt met het College van Bestuur over de bestuurlijke kwaliteitszorg en Inspectieonderzoeken die op bestuurlijk of schoolniveau plaatsvinden.


De remuneratiecommissie

Deze commissie voert functioneringsgesprekken met de leden van het College van Bestuur.


Governancecode Funderend Onderwijs

De Raad van Toezicht onderschrijft de Governancecode Funderend Onderwijs.


Meer weten?

In onze stichtingsstatuten is uitgebreid terug te vinden hoe de stichting juridisch en bestuurlijk is georganiseerd.

Integriteitscode
Aurelia Onderwijs heeft in een integriteitscode de concrete regels en algemene gedragslijnen vastgelegd inzake het integer handelen binnen Aurelia Onderwijs.

 

Meldregeling misstanden (klokkenluidersregeling)
Misstanden of onregelmatigheden zijn schadelijk voor iedere organisatie. Misstanden of onregelmatigheden willen we voorkomen, maar als het zich voordoet, willen we zorgvuldig en adequaat kunnen handelen. De klokkenluidersregeling betreffende het omgaan met een vermoeden van een misstand of een inbreuk op een Unierecht binnen Aurelia Onderwijs biedt een beschrijving van de procedure die gevolgd moet worden wanneer een vermoeden van een misstand of een inbreuk op een Unierecht bestaat.

 

Contactgegevens externe vertrouwenspersonen integriteit
De externe vertrouwenspersoon integriteit behandelt meldingen over integriteit en (vermoedens van) misstanden. Aurelia Onderwijs heeft een externe vertrouwenspersoon integriteit aangesteld: Dientje Bodenstaff, email: b.j.bodenstaff@hetnet.nl, telefoon: 06-13026416.

 

Klachtenregeling
De meeste klachten zijn eenvoudige van aard en kunnen binnen de school tussen betrokkenen worden opgelost. Soms zijn er klachten, die niet via die weg opgelost kunnen worden. Klachten kunnen dan ingediend worden bij het college van bestuur, dan wel de Landelijke Klachtencommissie Onderwijs (LKC). In de klachtenregeling is de procedure opgenomen hoe Aurelia Onderwijs omgaat met de behandeling van klachten.

 

Contact gegevens externe vertrouwenspersoon
Degene die een klacht indient kan eventueel ook contact opnemen met en bijgestaan worden door de interne vertrouwenscontactpersoon van de school of met de externe vertrouwenspersoon. Aurelia Onderwijs heeft een externe vertrouwenspersoon aangesteld voor klachten: Jutta Hoogland (Hét Vertrouwensbureau), e-mail: jutta@hetvtb.nl, telefoon: 085-1055 055.